24
views
0
recommends
+1 Recommend
1 collections
    0
    shares
      • Record: found
      • Abstract: found
      • Article: found
      Is Open Access

      Letter-name knowledge: Predicting reading and writing diffi culties Translated title: Conhecimento do nome das letras: predizendo difi culdades de leitura e de escrita

      research-article

      Read this article at

      Bookmark
          There is no author summary for this article yet. Authors can add summaries to their articles on ScienceOpen to make them more accessible to a non-specialist audience.

          Abstract

          Abstract This study evaluated the precision of a Letter-Name Knowledge task in predicting children at risk/non-risk of reading and writing difficulties in Brazil. A second goal was to compare the precision of classification of two versions of this task: a 26 letter-task and a 15 letter-task. A total of 213 Brazilian children performed the 26 letter-task when they were in kindergarten. Of those children, 176 performed a writing task and 174 performed a reading task in 1st grade Elementary School. The choice of letters for the 15 letter-task was based on the Item Response Theory and on neural network simulation. The results based on the Receiver Operating Characteristic curve analysis, showed that both tasks could be used for screening children with reading and writing difficulties (areas under the curve of 0.83 and 0.80).

          Translated abstract

          Resumo Este estudo avaliou a precisão de classificação do risco de dificuldade de leitura e escrita, a partir do conhecimento do nome das letras. Foram aplicadas duas versões da tarefa de reconhecimento das letras, a primeira com todas as 26 letras do alfabeto, e a outra com apenas 15. A tarefa foi aplicada a 213 crianças brasileiras, matriculadas no último ano da Educação Infantil, sendo que, no primeiro ano do Ensino Fundamental, 176 delas realizaram a tarefa de escrita, e 174 a de leitura. Utilizaram-se a Teoria da Resposta ao Item e a simulação de rede neural para a escolha das 15 letras da versão reduzida da tarefa, e a análise da curva de Características Operacionais do Recebedor para avaliar a precisão de classificação das duas versões da tarefa. Os resultados indicaram que ambas as versões podem ser utilizadas para rastrear crianças com dificuldades de leitura e de escrita, áreas sob curvas de 0,83 e 0,80.

          Related collections

          Most cited references37

          • Record: found
          • Abstract: not found
          • Article: not found

          mirt: A Multidimensional Item Response Theory Package for theREnvironment

            Bookmark
            • Record: found
            • Abstract: not found
            • Article: not found

            Selecting at-risk readers in first grade for early intervention: A two-year longitudinal study of decision rules and procedures.

              Bookmark
              • Record: found
              • Abstract: found
              • Article: found
              Is Open Access

              O conhecimento do nome das letras e o desenvolvimento da escrita: evidência de crianças falantes do português

              Crianças entre 4 e 5 anos de idade foram solicitadas a escrever pares de palavras começando com a mesma letra e o mesmo som consonantal. Para cada par, o nome ou parte do nome da primeira letra podia ser escutado na pronúncia de uma das palavras (Ex.: telefone; limão), mas não da outra (Ex.: tartaruga; laranja). As crianças escreveram a primeira letra corretamente mais freqüentemente para as palavras como telefone do que para as palavras como tartaruga, o que sugere que as crianças utilizam o seu conhecimento do nome das letras para conectar a escrita à fala. As implicações desses resultados para a nossa compreensão do desenvolvimento da escrita pela criança são discutidas. Em particular, o trabalho questiona a interpretação oferecida por Ferreiro para um tipo de escrita observada entre crianças falantes de línguas como o espanhol e o português - a escrita silábica.
                Bookmark

                Author and article information

                Contributors
                Role: ND
                Role: ND
                Role: ND
                Journal
                epc
                Estudos de Psicologia (Campinas)
                Estud. psicol. (Campinas)
                PUC-Campinas (Campinas, SP, Brazil )
                0103-166X
                2020
                : 37
                : e180173
                Affiliations
                [01] Juiz de Fora Minas Gerais orgnameUniversidade Federal de Juiz de Fora orgdiv1Departamento de Psicologia orgdiv2Programa de Pós-Graduação em Psicologia Brazil
                Article
                S0103-166X2020000100700
                10.1590/1982-0275202037e180173
                23965483-9002-4d46-96c3-bca2898f073f

                This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

                History
                : 30 January 2019
                : 05 September 2019
                Page count
                Figures: 0, Tables: 0, Equations: 0, References: 41, Pages: 0
                Product

                SciELO Brazil

                Categories
                Psychological Assessments

                Reading and writing diffi culties,Screening,Rastreamento,Dificuldades de leitura e de escrita,Letter-name knowledge,Conhecimento do nome das letras

                Comments

                Comment on this article