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      Depression im Alter und Frailty – epidemiologische, klinische und neurobiologische Zusammenhänge Translated title: Late-life depression and frailty—Epidemiological, clinical and neurobiological associations

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          Abstract

          Hintergrund

          Depression ist beim alten Menschen die häufigste psychische Störung und wird durch geriatrietypische Morbidität beeinflusst. Die Komorbidität mit „Frailty“ ist besonders relevant. Frailty ist von zentraler Bedeutung in der modernen Altersmedizin und zeigt die belastungsabhängige Vulnerabilität eines alten Menschen sowie sein erhöhtes Risiko von Behinderung, Hospitalisierung und Tod an. Es kommt der Diagnostik und Behandlung von Depression im Alter zugute, sich mit den Zusammenhängen mit Frailty auseinanderzusetzen, auch auf neurobiologischer Ebene.

          Ziel der Arbeit

          Dieses narrative Review gibt einen Überblick über die Komorbidität von Depression im Alter und Frailty, mit einem Schwerpunkt auf neurowissenschaftlichen Erkenntnissen, die anhand des Research-Domain-Criteria(RDoC)-Ansatzes systematisiert werden.

          Ergebnisse

          Frailty findet sich komorbid bei mehr als einem Drittel der Patienten mit Depression im Alter, was mit kritischen Depressionsverläufen und mit schlechterer Wirksamkeit und Verträglichkeit antidepressiver Medikation verbunden ist. Depression und Frailty teilen motivationale und psychomotorische Merkmale, speziell Antriebsminderung, erhöhte Erschöpfbarkeit und verringerte körperliche Aktivität. Bei Frailty sind funktionelle Veränderungen in bewegungsvorbereitenden neuronalen Arealen mit motorischen Leistungseinschränkungen assoziiert. Bei Depression im Alter mit Apathie finden sich abnorme Struktur und veränderte funktionelle Konnektivität des Belohnungs- und des Salienznetzwerks, außerdem veränderte funktionelle Konnektivität dieser Netzwerke mit prämotorischen Arealen.

          Diskussion

          Es ist prognostisch und therapeutisch relevant, Frailty bei Alterspatienten mit Depression zu erkennen. Die (Weiter‑)Entwicklung und Individualisierung von Therapien für diese vulnerable Patientengruppe wird auch davon profitieren, sich auf neuronale Mechanismen der Komorbidität zu beziehen.

          Translated abstract

          Background

          Depression is the most common mental disorder in older adults and is influenced by age-related processes. Frailty is a well-established clinical expression of ageing that implies a state of increased vulnerability to stressor events as well as increased risks of disability, hospitalization and death. Neurobiological findings will disentangle the comorbidity of frailty and depression and may inform future management of depression in old age.

          Objective

          This narrative review provides an overview of the comorbidity of late-life depression and frailty, with a focus on neuroscientific findings that are organized within the research domain criteria (RDoC) framework.

          Results

          More than one third of old people with depression are affected by frailty, which results in more chronic depression and in poorer efficacy and tolerability of antidepressant medication. Depression and frailty share motivational and psychomotor characteristics, particularly apathy, decreased physical activity and fatigue. In patients with frailty, altered activity of the supplementary motor cortex is associated with motor performance deficits. Patients with late-life depression and apathy are characterized by abnormal structure and altered functional connectivity of the reward network and the salience network, along with altered functional connectivity of these networks with premotor brain areas.

          Conclusion

          Identifying frailty in older adults with depression is relevant for prognostic assessment and treatment. A better understanding of the neuronal mechanisms of comorbidity will provide potential targets for future personalized therapeutic interventions.

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          Most cited references49

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          Frailty in Older Adults: Evidence for a Phenotype

            • Record: found
            • Abstract: found
            • Article: found

            Frailty in elderly people

            Frailty is the most problematic expression of population ageing. It is a state of vulnerability to poor resolution of homoeostasis after a stressor event and is a consequence of cumulative decline in many physiological systems during a lifetime. This cumulative decline depletes homoeostatic reserves until minor stressor events trigger disproportionate changes in health status. In landmark studies, investigators have developed valid models of frailty and these models have allowed epidemiological investigations that show the association between frailty and adverse health outcomes. We need to develop more efficient methods to detect frailty and measure its severity in routine clinical practice, especially methods that are useful for primary care. Such progress would greatly inform the appropriate selection of elderly people for invasive procedures or drug treatments and would be the basis for a shift in the care of frail elderly people towards more appropriate goal-directed care. Copyright © 2013 Elsevier Ltd. All rights reserved.
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              Exercise as a treatment for depression: A meta-analysis adjusting for publication bias.

              The effects of exercise on depression have been a source of contentious debate. Meta-analyses have demonstrated a range of effect sizes. Both inclusion criteria and heterogeneity may influence the effect sizes reported. The extent and influence of publication bias is also unknown. Randomized controlled trials (RCTs) were identified from a recent Cochrane review and searches of major electronic databases from 01/2013 to 08/2015. We included RCTs of exercise interventions in people with depression (including those with a diagnosis of major depressive disorder (MDD) or ratings on depressive symptoms), comparing exercise versus control conditions. A random effects meta-analysis calculating the standardized mean difference (SMD, 95% confidence interval; CI), meta-regressions, trim and fill and fail-safe n analyses were conducted. Twenty-five RCTs were included comparing exercise versus control comparison groups, including 9 examining participants with MDD. Overall, exercise had a large and significant effect on depression (SMD adjusted for publication bias = 1.11 (95% CI 0.79-1.43)) with a fail-safe number of 1057. Most adjusted analyses suggested publication bias led to an underestimated SMD. Larger effects were found for interventions in MDD, utilising aerobic exercise, at moderate and vigorous intensities, in a supervised and unsupervised format. In MDD, larger effects were found for moderate intensity, aerobic exercise, and interventions supervised by exercise professionals. Exercise has a large and significant antidepressant effect in people with depression (including MDD). Previous meta-analyses may have underestimated the benefits of exercise due to publication bias. Our data strongly support the claim that exercise is an evidence-based treatment for depression.

                Author and article information

                Contributors
                malte.depping@med.uni-heidelberg.de
                Journal
                Nervenarzt
                Nervenarzt
                Der Nervenarzt
                Springer Medizin (Heidelberg )
                0028-2804
                1433-0407
                17 February 2023
                17 February 2023
                2023
                : 94
                : 3
                : 234-239
                Affiliations
                [1 ]GRID grid.5253.1, ISNI 0000 0001 0328 4908, Klinik für Allgemeine Psychiatrie, Zentrum für Psychosoziale Medizin, , Universitätsklinikum Heidelberg, ; Voßstr. 4, 69115 Heidelberg, Deutschland
                [2 ]GRID grid.427812.a, Geriatrisches Zentrum an der Medizinischen Fakultät der Universität Heidelberg, , Agaplesion Bethanien Krankenhaus Heidelberg, ; Rohrbacher Str. 149, 69126 Heidelberg, Deutschland
                Article
                1444
                10.1007/s00115-023-01444-0
                9992046
                36799956
                3024eb43-1054-447b-8a05-441d53da4b3f
                © The Author(s) 2023

                Open Access Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden.

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                History
                : 16 January 2023
                Funding
                Funded by: Universitätsklinikum Heidelberg (8914)
                Categories
                Übersichten
                Custom metadata
                © The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2023

                Neurology
                gerontopsychiatrie,biologische alterung,belohnungsverarbeitung,bewegungsinitiierung,apathie,geriatric psychiatry,biological aging,reward processing,movement initiation,apathy

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