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      Laparoscopically assisted Adenomyomectomy Using the Double/Multiple-Flap Method with Temporary Occlusion of the Bilateral Uterine Artery and Utero-Ovarian Vessels in Comparison with the Double/Multiple-Flap Only Method Translated title: Vergleich der laparoskopisch assistierten Adenomyomektomie unter Verwendung der Doppel-/Mehrfach-Lappen-Methode mit vorübergehender Okklusion der bilateralen Arteria uterina und der uteroovariellen Gefäße mit der Doppel-/Mehrfach-Lappen-Methode alleine

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          Abstract

          Introduction Adenomyomectomy is the most conservative surgical treatment for adenomyosis. However, the surgical efficacy of this treatment and the best approach to use are still debated. We aimed to evaluate the efficacy of laparoscopic adenomyomectomy using the double/multiple-flap method combined with temporary occlusion of the bilateral uterine artery and the utero-ovarian vessels to treat symptomatic adenomyosis.

          Patients We recruited 155 patients with symptomatic adenomyosis and divided them into group A (n = 76) and group B (n = 79), with each group treated using a different surgical approach. All eligible women were informed of the potential complications, benefits, and alternatives of each approach before they were assigned into one of the two groups. In group A, we performed laparoscopic adenomyomectomy with the double/multiple-flap method while in group B, we performed a double/multiple-flap adenomyomectomy combined with temporary occlusion of the bilateral uterine artery and utero-ovarian vessels. Over a 24-month follow-up period, we evaluated operating time, intraoperative blood loss, visual analog scale (VAS) scores, anti-Mullerian hormone levels, uterine volume, and relief of menorrhagia.

          Results There were no significant differences between groups A and B with respect to VAS scores, relief of menorrhagia and uterine volume at 3 months, 6 months, 12 months and 24 months after surgery (p > 0.05). Both groups showed significant improvement of these parameters after surgery compared with preoperative values (p < 0.05). Blood loss in group B was significantly lower than in group A (p < 0.001) while there was no significant difference in operating times (p > 0.05). Levels of AMH did not differ significantly between the groups throughout the follow-up period (p > 0.05).

          Conclusion Laparoscopic adenomyomectomy with temporary occlusion of the bilateral uterine artery and the utero-ovarian vessels offers a feasible surgical option to treat symptomatic adenomyoma.

          Zusammenfassung

          Einleitung Die Adenomyomektomie stellt die konservativste aller chirurgischen Methoden zur Behandlung einer Adenomyose dar. Aber die chirurgische Effektivität dieses Verfahrens und die beste Herangehensweise werden immer noch debattiert. Ziel dieser Studie war es, die Effektivität einer laparoskopischen Adenomyomektomie unter Verwendung der Doppel-/Mehrfach-Lappen-Methode zusammen mit einer vorübergehenden Okklusion der bilateralen A. uterina und der uteroovariellen Gefäße bei der Behandlung einer symptomatischen Adenomyose zu prüfen.

          Patientinnen Insgesamt wurden 155 Patientinnen mit symptomatischer Adenomyose in die Studie aufgenommen. Die Patientinnen wurden entweder in Gruppe A (n = 76) oder in Gruppe B (n = 79) eingeteilt. Die chirurgische Behandlung unterschied sich in beiden Gruppen. Alle geeigneten Patientinnen wurden über mögliche Komplikationen, Vorteile und Alternativen beider Herangehensweisen aufgeklärt, bevor sie in eine der beiden Gruppen eingeteilt wurden. Die in Gruppe A durchgeführte Operation bestand aus einer laparoskopischen Adenomyomektomie unter Einsatz der Doppel-/Mehrfach-Lappen-Methode. Dagegen wurde in Gruppe B eine Doppel-/Mehrfach-Lappen-Adenomyomektomie zusammen mit einer vorübergehenden Okklusion der bilateralen A. uterina und der uteroovariellen Gefäße durchgeführt. Die Patientinnen wurden 24 Monate lang nachbeobachtet. Ausgewertet wurden die Operationsdauer, der intraoperative Blutverlust, etwaige Änderungen der visuellen Analogskalawerte, des Anti-Müller-Hormon-Spiegels und des Gebärmuttervolumens sowie die Linderung der Menorrhagie.

          Ergebnisse Es gab keine signifikanten Unterschiede zwischen Gruppe A und Gruppe B hinsichtlich der VAS-Werte, der Linderung der Menorrhagie und des Gebärmuttervolumens 3, 6, 12 und 24 Monate nach der Operation (p > 0,05). Bei beiden Gruppen gab es eine signifikante Verbesserung dieser Parameter nach der Operation, verglichen mit den präoperativen Werten (p < 0,05). Der Blutverlust in Gruppe B war signifikant niedriger als der von Gruppe A (p < 0,001). Bei der Operationsdauer gab es keine signifikanten Unterschiede zwischen beiden Gruppen (p > 0,05). Der AMH-Spiegel in der Nachbeobachtungzeit unterschied sich nicht signifikant zwischen beiden Gruppen (p > 0,05).

          Schlussfolgerung Die laparoskopische Adenomyomektomie mit vorübergehender Okklusion der bilateralen A. uterina und der uteroovariellen Gefäße stellt eine praktikable chirurgische Option zur Behandlung der symptomatischen Adenomyose dar.

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          Most cited references27

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          Four subtypes of adenomyosis assessed by magnetic resonance imaging and their specification.

          The aim of the present study was to differentiate and specify the subtypes of adenomyosis.
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            Adenomyosis: review of the literature.

            Adenomyosis usually occurs in women in their reproductive years, predominantly in those with menorrhagia and dysmenorrhea. The etiology and pathophysiology remain unclear; however, recent advancements in diagnostic methods and new investigations of treatment options have changed how clinicians manage adenomyosis. A review was performed using PubMed and cross-references of reviews, case reports, and prospective and retrospective studies published from 1958 to 2010 to provide an overview of the etiology, diagnosis, prevalence, risk factors, clinical signs and symptoms, and treatments of adenomyosis.
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              • Record: found
              • Abstract: found
              • Article: not found

              Uterus-sparing operative treatment for adenomyosis.

              To review systematically the literature on uterus-sparing surgical treatment options for adenomyosis.
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                Author and article information

                Journal
                Geburtshilfe Frauenheilkd
                Geburtshilfe Frauenheilkd
                10.1055/s-00000020
                Geburtshilfe und Frauenheilkunde
                Georg Thieme Verlag KG (Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany )
                0016-5751
                1438-8804
                March 2021
                05 March 2021
                : 81
                : 3
                : 321-330
                Affiliations
                Department of Obstetrics and Gynecology, Jinhua Municipal Central Hospital, Jinhua, China
                Author notes
                Correspondence Min Hu, MD Department of Obstetrics and Gynecology Jinhua Municipal Central Hospital No. 351 Renmin Xi RoadJinhua, Zhejiang, 321000China jlm1104@ 123456126.com
                Article
                13372690
                10.1055/a-1337-2690
                7938933
                33692593
                5918c786-efdc-4554-b70e-9c909d0dae64
                The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commecial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)

                This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which permits unrestricted reproduction and distribution, for non-commercial purposes only; and use and reproduction, but not distribution, of adapted material for non-commercial purposes only, provided the original work is properly cited.

                History
                : 19 June 2020
                : 12 December 2020
                Categories
                GebFra Science
                Original Article

                adenomyomectomy,bilateral uterine artery,utero-ovarian vessels,double/multiple flap,temporary occlusion,adenomyomektomie,bilaterale arteria uterina,uteroovarielle gefäße,doppel-/mehrfach-lappen,vorübergehende okklusion

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