Background: The symptom checklist SCL-27-plus is a short, multidimensional screening instrument for mental health problems. It contains five scales on current symptoms: depressive, vegetative, agoraphobic, and sociophobic symptoms and pain; a global severity index (GSI-27); a lifetime assessment for depressive symptoms; and a screening question for suicidality.
Method: A reformulated version of screening items constituted a survey of n=374 students. Therefore, a total of 76 items was formulated and presented to the students within a questionnaire booklet, that could be filled out at home.
Results: All scales of the SCL-27-plus showed good to satisfactory reliability (i.e. .90 ≥ Cronbach’s a ≥ .70). The distributions of the scales were less skewed than in older versions of the symptom checklists and scale inter-correlations were lower. The scale “symptoms of mistrust” could not be retained.
Conclusion: The SCL-27-plus demonstrates a clear improvement over the SCL-27. Test-statistical properties were improved. In addition, the supplementation by a lifetime scale for depression and a screener for suicidality shall help the clinician as well as the epidemiologist.
Hintergrund: Die Symptomcheckliste-27-plus ist ein kurzes, mehrdimensionales Screening-Instrument für psychische Probleme. Sie enthält fünf Skalen zu aktuellen Symptomen (depressive, vegetative, agoraphobische und soziophobische Symptome, Schmerz), einen globalen Schwere-Index, eine Skala zur Lebenszeit-Erfassung von Depression und ein Item zu Suizidalität.
Methode: Reformulierte Screening-Items wurden in einer Stichprobe von n=374 Studenten vorgelegt. Dazu erhielten die Studenten 985 reformulierte Items innerhalb eines Fragebogenheftes, das sie zuhause ausfüllen konnten.
Ergebnisse: Alle Skalen der SCL-27-plus zeigen gute bis befriedigende Reliabilitäten (.90 ≥ Cronbach’s a ≥ .70) . Die Skalen sind weniger schief verteilt als in älteren Versionen der SCL und die Skaleninterkorrelationen liegen niedriger. Die Skala „Symptome von Misstrauen“ konnte nicht erhalten werden.
Schlussfolgerung: Die SCL-27-plus stellt eine klare Verbesserung der SCL-27 dar. Die teststatistischen Eigenschaften wurden verbessert. Die zusätzliche Erfassung von Lebenszeit-Depression und Suizidalität soll dem Kliniker wie dem Epidemiologen zugute kommen.