0
views
0
recommends
+1 Recommend
0 collections
    0
    shares
      • Record: found
      • Abstract: found
      • Article: found
      Is Open Access

      Der querschnittgelähmte Patient – Besonderheiten der viszeralchirurgischen Diagnostik und Therapie Translated title: The paraplegic patient—Characteristics of diagnostics and treatment in visceral surgery

      review-article

      Read this article at

      Bookmark
          There is no author summary for this article yet. Authors can add summaries to their articles on ScienceOpen to make them more accessible to a non-specialist audience.

          Abstract

          Hintergrund

          Patienten mit einer Querschnittlähmung entwickeln syndromspezifische, viszeralchirurgisch relevante Krankheitsbilder, die im Rahmen des akuten spinalen Schocks auftreten können oder Folge der zumeist progredienten neurogenen Darmfunktionsstörung (NBD) mit Ausbildung eines Colon elongatum und/oder Megakolons sind. Auch die akuten abdominalchirurgischen Notfälle, wie akute Appendizitis, Cholezystitis, Divertikultis oder Ileusbilder, stellen den Kliniker bei untypischer oder teils fehlender Klinik vor diagnostische und therapeutische Herausforderungen. Einen zunehmenden Stellenwert nimmt die Ausweitung adipositaschirurgischer Indikationen auf Patienten mit einer Querschnittlähmung ein

          Ziel der Arbeit

          Dieser Artikel soll einen Überblick über die speziellen Anforderungen und Aspekte in der Behandlung dieses speziellen Patientenkollektivs geben und die Evidenz querschnittspezifischer viszeralchirurgischer Behandlungen aufzeigen.

          Material und Methoden

          Es wurde eine selektive Literaturrecherche in den Datenbanken Medline und Cochrane Library in deutscher und englischer Sprache (1985–2020) durchgeführt.

          Ergebnisse und Diskussion

          Die klinische Behandlung querschnittgelähmter Patienten erfordert einen profunden Kenntnisstand über die pathophysiologischen Veränderungen bei unterschiedlicher Querschnitthöhe (oberes vs. unteres motorisches Neuron) und die Phasen der Erkrankung (spinaler Schock vs. Langzeitverlauf). Fehlende oder atypische klinische Symptome akuter Erkrankungen verzögern eine rasche Diagnosefindung und machen eine frühzeitige Durchführung gezielter Diagnostik unabdingbar. Die Evidenz der chirurgischen Behandlung der akuten und chronischen Folgen der NBD ist gering und basiert auf Fallserien und „case reports“ ebenso wie die für spezielle Indikationen wie adipositaschirurgische Eingriffe.

          Translated abstract

          Background

          Patients with paraplegia develop syndrome-specific complications relevant to visceral surgery, which occur in the context of the acute spinal shock or as a consequence of the progressive neurogenic bowel dysfunction (NBD) with the formation of an elongated colon and/or megacolon. Moreover, acute abdominal emergencies, such as acute appendicitis, cholecystitis, diverticulitis and ileus images, pose particular challenges for the clinician when the clinical signs are atypical or even absent. The expansion of indications for obesity surgery to include patients with a paraplegic syndrome, whose independence and quality of life can be impaired due to the restricted mobility, especially by obesity, is becoming increasingly more important.

          Objective

          This article provides an overview of the special requirements and aspects in the treatment of this special patient collective and to show the evidence of paraplegia-specific visceral surgery treatment.

          Material and methods

          Targeted literature search in Medline and Cochrane library (German and English, 1985–2020).

          Results and conclusion

          The clinical treatment of paraplegic patients requires in-depth knowledge of the pathophysiological changes at the different height of the paraplegia (upper versus lower motor neuron) and the phase of the disease (spinal shock versus long-term course). Missing or atypical clinical symptoms of acute diseases delay a quick diagnosis and make early diagnosis essential. The evidence for surgical treatment of the acute and chronic consequences of NBD is based on small retrospective series and case reports, as is that for special indications such as obesity surgery.

          Related collections

          Most cited references56

          • Record: found
          • Abstract: not found
          • Article: not found

          International standards for neurological classification of spinal cord injury (revised 2011).

            Bookmark
            • Record: found
            • Abstract: found
            • Article: not found

            Neurogenic bowel dysfunction score.

            Cross-sectional questionnaire study.
              Bookmark
              • Record: found
              • Abstract: found
              • Article: not found

              Colorectal function in patients with spinal cord lesions.

              This study was designed to describe the frequency and severity of colorectal problems among patients with spinal cord lesions and to determine whether these problems are associated with age, gender, time since the lesion, and level and severity of the lesion. A detailed questionnaire describing colorectal and bladder function was sent to all 589 members of The Danish Paraplegic Association; 424 responded (72 percent). Only 19 percent felt a normal desire to defecate, whereas the remaining patients felt no desire to defecate (38 percent) or a combination of abdominal discomfort (37 percent) and headache, physical uneasiness, and perspiration (25 percent). Digital stimulation of the anal canal before defecation or digital evacuation of the rectum was used regularly by 65 percent of patients. Fecal incontinence was experienced by 75 percent of patients; however, most patients only had a few episodes of fecal incontinence each month (15 percent) or each year (56 percent). Overall, 39 percent of patients reported that colorectal dysfunction caused some or major restrictions on social activities or on their quality of life, and 30 percent regarded colorectal complaints to be worse than both bladder and sexual dysfunction. The severity of most symptoms was significantly correlated with the severity of the lesion, and the self-reported impact on social activities or quality of life was significantly more severe among women than men. Colorectal dysfunction is very common among spinal cord-injured patients, often causing restriction on social activities and quality of life. Therefore, these problems deserve more attention in the treatment of spinal cord-injured patients.
                Bookmark

                Author and article information

                Contributors
                mtachezy@uke.uni-hamburg.de
                Journal
                Chirurg
                Chirurg
                Der Chirurg; Zeitschrift Fur Alle Gebiete Der Operativen Medizen
                Springer Medizin (Heidelberg )
                0009-4722
                1433-0385
                25 February 2021
                25 February 2021
                2021
                : 92
                : 6
                : 551-558
                Affiliations
                [1 ]GRID grid.459396.4, ISNI 0000 0000 9924 8700, Abteilung für Allgemein und Viszeralchirurgie, , BG Klinikum Hamburg, ; Hamburg, Deutschland
                [2 ]GRID grid.13648.38, ISNI 0000 0001 2180 3484, Klinik für Allgemein‑, Viszeral- und Thoraxchirurgie, , Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, ; Martinistraße 52, 20246 Hamburg, Deutschland
                [3 ]GRID grid.459396.4, ISNI 0000 0000 9924 8700, Abteilung für Neuro-Urologie des Querschnittgelähmten-Zentrum, , BG Klinikum Hamburg, ; Hamburg, Deutschland
                [4 ]GRID grid.459396.4, ISNI 0000 0000 9924 8700, Querschnittgelähmten-Zentrum, , BG Klinikum Hamburg, ; Hamburg, Deutschland
                Article
                1364
                10.1007/s00104-021-01364-2
                8159781
                33630122
                a542e2e9-75f9-4d8d-8b69-b430d8c52c70
                © The Author(s) 2021, korrigierte Publikation 2021

                Open Access Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden.

                Die in diesem Artikel enthaltenen Bilder und sonstiges Drittmaterial unterliegen ebenfalls der genannten Creative Commons Lizenz, sofern sich aus der Abbildungslegende nichts anderes ergibt. Sofern das betreffende Material nicht unter der genannten Creative Commons Lizenz steht und die betreffende Handlung nicht nach gesetzlichen Vorschriften erlaubt ist, ist für die oben aufgeführten Weiterverwendungen des Materials die Einwilligung des jeweiligen Rechteinhabers einzuholen.

                Weitere Details zur Lizenz entnehmen Sie bitte der Lizenzinformation auf http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de.

                History
                : 19 January 2021
                Funding
                Funded by: Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE) (5411)
                Categories
                Übersichten
                Custom metadata
                © Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2021

                neurogene darmfunktionsstörung,spinaler schock,obstipation,diagnostik,läsion oberes und unteres motoneuron,neurogenic bowel dysfunction,spinal shock,constipation,diagnostics,upper and lower motor neuron lesion

                Comments

                Comment on this article