Zusammenfassung. Fragestellung: Psychische Belastungen der Mutter während der Schwangerschaft und im weiteren Verlauf beeinflussen die kindliche Entwicklung. Depressive Symptome der Mutter gelten hierbei als Risikofaktor für Erlebens- und Verhaltensauffälligkeiten des Kindes. Längsschnittliche Zusammenhänge depressiver Symptome der Mutter mit Auffälligkeiten im Kindes-/Jugendalter werden untersucht. Methodik: N = 112 Mütter wurden zu depressiven Symptomen (pränatal, T1; postnatal, T2; Grundschulalter, T3; Jugendalter, T4) befragt. Erlebens- und Verhaltensauffälligkeiten der Kinder wurden von den Müttern im Kindes- und Jugendalter eingeschätzt. Die Zusammenhänge zwischen mütterlicher Depressivität und kindlichen Auffälligkeiten wurden mittels Regressionsmodellen betrachtet, Moderationsmodelle relevanter Risiko-/Schutzfaktoren wurden analysiert. Ergebnisse: Kindliche Auffälligkeiten im Grundschulalter waren nicht direkt mit mütterlicher Depressivität assoziiert, jedoch zeigten sich Zusammenhänge für Auffälligkeiten im Jugendalter. Der sozioökonomische Status (SÖS) der Familien zeigte ein unterschiedliches Risikoprofil für pränatale und postpartale Depressivität. Der Intelligenzquotient der Kinder erwies sich als Risikofaktor für emotionale Auffälligkeiten. Schlussfolgerungen: Mütterliche Depressivität wirkt sich risikoabhängig zu jedem Zeitpunkt auf das kindliche Erleben/Verhalten aus. Früherkennung mütterlicher Depressivität und eine Entwicklung von Interventionsprogrammen, welche zwischen pränataler und postpartaler Depressivität differenzieren, sind – besonders im Kontext des SÖS – hoch relevant für die kindliche Entwicklung.
Abstract. Objective: Maternal stress, specifically maternal mental health problems, are considered risk factors for child development. The literature suggests that prenatal depressive symptoms as well as depressive symptoms are a widespread phenomenon during the further development of the child and have repeatedly been shown to have adverse effects on child mental health outcomes. The present study examined the longitudinal relationships between maternal depression (prenatal, postnatal, during childhood and adolescence) and child mental health from childhood to adolescence. Possible risk and protective factors were also considered. Method: N = 112 mothers were assessed for depressive symptoms via a questionnaire at four different timepoints (prenatal, T1; postnatal, T2; during childhood, T3; during adolescence, T4). Children’s externalizing and internalizing symptoms (50.9 % girls) were assessed by their mothers both during childhood ( M = 7.68, SD = 0.76 years) and during adolescence ( M = 13.23, SD = 0.27 years). We evaluated the relationships between maternal depressive symptoms and children’s externalizing/internalizing symptoms using multiple regression models and analyzed possible risk and protective factors using moderation analysis. Results: Externalizing/Internalizing symptoms were not directly associated with maternal depressive symptoms, while associations between such symptoms and maladaptive behavior were found in adolescents. The socioeconomic status of families showed a different risk profile for prenatal and postnatal depressive symptoms. The IQ of the children proved to be a risk factor for internalizing symptoms. Conclusions: Maternal depressive symptoms at any time during child development – in combination with further risk factors – have an impact on child mental health. The early identification of maternal symptoms followed by interventions to differentiate between prenatal and postnatal depression – especially in the context of socioeconomic status – are highly relevant for child development.