7
views
0
recommends
+1 Recommend
2 collections
    0
    shares

      To submit to the journal, please click here

      • Record: found
      • Abstract: found
      • Article: found
      Is Open Access

      Summary jurisdiction as an inevitable necessity for confronting the judicial effects of the Covid-19 crisis – Analytical study of regulation No.304-2020 of the French law Translated title: القضاء المستعجل ضرورة حتمية لمواجهة الآثار القضائية لأزمة فيروس (كوفيد-19) – دراسة تحليلية للائحة 304-2020 في القانون الفرنسي

      Read this article at

      ScienceOpenPublisher
      Bookmark
          There is no author summary for this article yet. Authors can add summaries to their articles on ScienceOpen to make them more accessible to a non-specialist audience.

          Abstract

          The effect of Covid-19 prompted governments to prevent recourse to the judiciary, in order to protect public health, without distinction between substantive and summary cases, for a period of not less than three months at least. On the contrary, the intervention of the French legislator was rapid and effective in issuing several exceptional legislations with respect to courts during this period, in addition to finding a balance between preserving health considerations, and the continuation of the judiciary in adjudicating summary cases. This research seeks to clarify the exceptional and legislative instruments stipulated by the French legislator with regard to summary cases. This is an analytical study of the regulation No.304-2020, through two searching points: the first one dealt with the legislative basis for organizing courts and adjudicating summary cases, while the second focused on clarifying the exceptional measures required for adjudicating in such cases during this period.

          Translated abstract

          دفعت الأزمة الصحية لفيروس (كوفيد-19) الحكومات لإغلاق المحاكم، ومنع اللجوء للقضاء؛ مستندةً في ذلك إلى واجبها في المحافظة على الصحة العامة للأفراد، ودون تمييز بين القضايا الموضوعية والمستعجلة، ولمدة لا تقل، في أقل تقدير، عن الثلاثة أشهر. وفي المقابل كان تدخل المشرع الفرنسي سريعًا وفعّالًا في إصدار العديد من التشريعات الاستثنائية لتنظيم المواعيد، وترتيب المحاكم خلال فترة الطوارئ الصحية، معلنًا هدفًا واضحًا يتمثل في محاولة إيجاد نقطة اتزان بين المحافظة على الاعتبارات الصحية من جهة، واستمرار مرفق القضاء في الفصل في القضايا المستعجلة من جهة أخرى. لذلك، يسعى هذا البحث إلى توضيح الأدوات التشريعية والاستثنائية التي أقرها المشرع الفرنسي؛ للاستمرار في الفصل في القضايا المستعجلة، بدراسة تحليلية للائحة 304-2020، من خلال مطلبين: تناول أولهما الأساس التشريعي لتنظيم المحاكم، والفصل في القضايا المستعجلة. فيما خصص المطلب الثاني لتوضيح التدابير الاستثنائية التي يقتضيها الفصل في هذا النوع من القضايا في هذه الفترة.

          Related collections

          Author and article information

          Contributors
          KW
          Journal
          International Review of Law
          Qatar University Press
          June 03 2021
          Article
          1631
          10.29117/irl.2020.0141
          d5c052af-fa54-42f3-ac9f-bdeadef2d38b
          Copyright @ 2021 International Review of Law المجلة الدولية للقانون
          History

          Law
          ترافع مكتوب,Regulation 304-2020,Publicity,Confrontation,جلسات المحاكم عن بعد,المواجهة,اللائحة 304-2020 العلانية,Written pleading,Remote court sessions

          Comments

          Comment on this article