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      Patientenzufriedenheit nach Anwendung eines standardisierten Analgesieverfahrens durch Rettungsfachpersonal – eine Beobachtungsstudie

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          Zusammenfassung

          Hintergrund Unzureichende präklinische Schmerzbehandlung führte 2015 zur Einführung eines standardisierten Analgesiekonzeptes in der Rettungsdienst-Kooperation in Schleswig-Holstein (RKiSH). Obwohl die Verträglichkeit, Wirksamkeit und Sicherheit des Analgesiekonzeptes nachgewiesen wurden, muss die Zufriedenheit der Patienten mit diesem neuen Ansatz noch durch einen validierten Fragebogen ermittelt werden.

          Zielsetzung Untersuchung und Analyse der Unterschiede in der Patientenzufriedenheit zwischen den eingesetzten Schmerzmitteln.

          Methodik Nach Durchsicht der vorhandenen validierten/getesteten Instrumente zur Messung der Patientenzufriedenheit wurde ein Fragebogen entwickelt. Nach psychometrischen Tests erhielten wir einen abschließenden 16-Punkte-Fragebogen, der 4 Dimensionen der Patientenzufriedenheit analysierte: Schmerzbehandlung, Personal, Wartezeit und Medikamentenverträglichkeit. Die Datenerhebung erfolgte mittels Fragebogen in 4 Kreisen des Landes Schleswig-Holstein von Juni 2018 bis Juni 2019. Insgesamt wurden 820 Fragebögen versandt und 363 anonymisierte gültige Antworten ausgewertet.

          Ergebnisse Wir beobachteten sehr hohe Zufriedenheitswerte für alle Skalen. Wir fanden keine Unterschiede in der Patientenzufriedenheit zwischen den einzelnen Arzneimittelgruppen.

          Diskussion Unsere Ergebnisse haben gezeigt, dass die Patienten mit der derzeitigen Analgesiebehandlung durch das eingesetzte Rettungsdienstpersonal sehr zufrieden sind und dass keine bestimmte Kombination aus Medikamenten für die Patienten zufriedenstellender war.

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          Patient satisfaction in emergency medicine.

          A systematic review was undertaken to identify published evidence relating to patient satisfaction in emergency medicine. Reviewed papers were divided into those that identified the factors influencing overall satisfaction in emergency department patients, and those in which a specific intervention was evaluated. Patient age and race influenced satisfaction in some, but not all, studies. Triage category was strongly correlated with satisfaction, but this also relates to waiting time. The three most frequently identified service factors were: interpersonal skills/staff attitudes; provision of information/explanation; perceived waiting times. Seven controlled intervention studies were found. These suggested that increased information on ED arrival, and training courses designed to improve staff attitudes and communication, are capable of improving patient satisfaction. None of the intervention studies looked specifically at the effect of reducing the perceived waiting time. Key interventions to improve patient satisfaction will be those that develop the interpersonal and attitudinal skills of staff, increase the information provided, and reduce the perceived waiting time. Future research should use a mixture of quantitative and qualitative methods to evaluate specific interventions.
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            Patient-satisfaction measures in anesthesia: qualitative systematic review.

            Patient satisfaction is an important measure of the quality of health care and is used as an outcome measure in interventional and quality improvement studies. Previous studies have found that there are few appropriately developed and validated questionnaires available. The authors conducted a systematic review to identify all tools used to measure patient satisfaction with anesthesia, which have undergone a psychometric development and validation process, appraised the quality of these processes, and made recommendations of tools that may be suitable for use in different clinical and academic settings. There are a number of robustly developed and subsequently validated instruments, however, there are still many studies using nonvalidated instruments or poorly developed tools, claiming to accurately assess satisfaction with anesthesia. This can lead to biased and inaccurate results. Researchers in this field should be encouraged to use available validated tools, to ensure that patient satisfaction is measured and reported fairly and accurately.
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              In German emergency medical services (EMS), the analgesia is restricted to physicians. In this prospective, interventional, multicentre trial, complications with and quality of telemedically delegated analgesia were evaluated.
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                Journal
                Der Notarzt
                Der Notarzt
                Georg Thieme Verlag KG
                0177-2309
                1438-8693
                October 25 2021
                Affiliations
                [1 ]RKiSH-Akademie, Rettungsdienst-Kooperation in S.-H. (RKiSH), Heide, Deutschland
                [2 ]Kardiologie & Rettungsstelle, Helios Kliniken Köthen, Köthen, Deutschland
                [3 ]Notfall- und Akutmedizin, Charité Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland
                [4 ]Gesellschaft für Daten und Beratung mbH, Denzlingen, Deutschland
                [5 ]ÄLRD, Rettungsdienst-Kooperation in S.-H. (RKiSH), Pinneberg, Deutschland
                Article
                10.1055/a-1642-8583
                dd0daa05-7dcf-4e6c-8f41-fa5e3d84361b
                © 2021
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