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      An Update on Laboratory Diagnostics in Haemophilia A and B

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          Abstract

          Haemophilia A (HA) and B (HB) are X-linked hereditary bleeding disorders caused by lack of activity of coagulation factors VIII (FVIII) or IX (FIX), respectively. Besides conventional products, modern replacement therapies include FVIII or FIX concentrates with an extended half-life (EHL-FVIII/FIX). Two main strategies for measuring plasma FVIII or FIX activity are applied: the one-stage clotting assay (OSCA) and the chromogenic substrate assay (CSA), both calibrated against plasma (FVIII/FIX) standards. Due to the structural modifications of EHL-FVIII/FIX, reagent-dependent assay discrepancies have been described when measuring the activity of these molecules. Assay discrepancies have also been observed in FVIII/FIX gene therapy approaches. On the other hand, nonfactor replacement by the bispecific antibody emicizumab, a FVIIIa-mimicking molecule, artificially shortens activated partial thromboplastin time–based clotting times, making standard OSCAs inapplicable for analysis of samples from patients treated with this drug. In this review, we aim to give an overview on both, the currently applied and future therapies in HA and HB with or without inhibitors and corresponding test systems suitable for accompanying diagnostics.

          Zusammenfassung

          Bei der Hämophilie A (HA) und B (HB) handelt es sich um X-chromosomal vererbte Blutungsstörungen, die durch einen Mangel an Aktivität der Gerinnungsfaktoren VIII (FVIII) bzw. IX (FIX) verursacht werden. Im Rahmen entsprechender Substitutionstherapien kommen heute auch FVIII- oder FIX-Konzentrate mit einer verlängerten Halbwertszeit (EHL-FVIII/FIX) zum Einsatz. Zur Bestimmung der Aktivität von FVIII- bzw. FIX werden zwei grundlegend verschiedene Testprinzipien angewandt, Einstufen-Gerinnungstests (One-Stage Clotting Assay [OSCA]) und chromogene Testverfahren (CS-Assays [CSA]), welche gegen plasmatische Faktoren kalibriert werden. Aufgrund der strukturellen Modifikationen von EHL-FVIII/FIX sind testabhängige Diskrepanzen bei der Bestimmung der Aktivität dieser Moleküle beschrieben worden. Solche Diskrepanzen wurden auch im Rahmen der FVIII-/FIX-Gentherapie beobachtet. Unter Emicizumab, einem bispezifischen, monoklonalen Antikörper zur Behandlung der HA, sind die Gerinnungszeiten der aktivierten partiellen Thromboplastinzeit (aPTT) artifiziell verkürzt. Dadurch sind etablierte, aPTT-basierte Einstufen-Gerinnungstests für die Analyze von Proben von Patienten unter Emicizumab nicht anwendbar. Mit dieser Übersichtsarbeit soll ein Überblick sowohl über die Prinzipien der derzeit angewandten und zukünftigen Therapieoptionen als auch über entsprechende Testverfahren in der HA und HB gegeben werden.

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          Most cited references108

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          WFH Guidelines for the Management of Hemophilia, 3rd edition

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            Emicizumab Prophylaxis in Hemophilia A with Inhibitors

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              AAV5–Factor VIII Gene Transfer in Severe Hemophilia A

                Author and article information

                Journal
                Hamostaseologie
                Hamostaseologie
                10.1055/s-00034925
                Hamostaseologie
                Georg Thieme Verlag KG (Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany )
                0720-9355
                2567-5761
                01 February 2022
                August 2022
                1 February 2022
                : 42
                : 4
                : 248-260
                Affiliations
                [1 ]Institute for Experimental Hematology and Transfusion Medicine, University Hospital Bonn, Medical Faculty, University of Bonn, Bonn, Germany
                [2 ]Department of Haemostaseology and Hemophilia Center, Medical Clinic 2, Institute of Transfusion Medicine, University Hospital Frankfurt, Frankfurt, Germany
                [3 ]Clinical Institute of Medical and Chemical Laboratory Diagnostics, Medical University of Graz, Graz, Austria
                [4 ]Division of Hemostaseology, Department of Medicine, University Hospital Leipzig, Leipzig, Germany
                [5 ]Center of Hemostasis, MVZ Labor Leipzig, Leipzig, Germany
                [6 ]Department of Thrombosis and Haemostasis, Giessen University Hospital, Giessen, Germany
                Author notes
                Address for correspondence Jens Müller, PhD Institute for Experimental Hematology and Transfusion Medicine, University Hospital Bonn, Medical Faculty, University of Bonn Venusberg-Campus 1, 53127 BonnGermany jens.mueller@ 123456ukbonn.de
                Article
                210063
                10.1055/a-1665-6232
                9388220
                35104901
                f7c7d942-71d7-4771-8f72-a4851166dc3f
                The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commercial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. ( https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ )

                This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which permits unrestricted reproduction and distribution, for non-commercial purposes only; and use and reproduction, but not distribution, of adapted material for non-commercial purposes only, provided the original work is properly cited.

                History
                : 04 August 2021
                : 08 October 2021
                Categories
                Review Article

                haemophilia a/b,factor concentrates,extended half-life products,emicizumab,gene therapy,hämophilie a/b,faktorenkonzentrate,verlängerte halbwertszeit,gentherapie

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