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      Microbial contamination of manually reprocessed, ready to use ECG lead wire in intensive care units Translated title: Bakterielle Kontamination manuell aufbereiteter EKG-Anschlussklemmen auf Intensivtherapiestationen

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          Abstract

          Background: A number of studies have shown that non-critical medical devices can be contaminated with pathogens, including those resistant to antibiotics and thus become a potential vector for transmission. Electrocardiography (ECG) lead wire are non-critical medical device which are always attached on patient skin during their stay in intensive care unit (ICU). In view of the patient’s critical conditions and exposure to invasive procedures, identification and prevention of possible risks are important to prevent infection in ICUs.

          Objective: The objective of this study was to determine the presence of bacterial and fungal contamination on cleaned and disinfected reusable ECG lead wires in intensive care units in a hospital.

          Methods: A total of 408 cleaned ECG lead wires from 93 bed-side ECG devices and 43 ECG lead wires from 5 portable ECG devices from 4 intensive care units (ICUs) and 1 post-anaesthesia care unit (PACU) were sampled. ECG lead wires were stirred in 0.89% NaCl with added neutralizer for 30 seconds. Samples of the solutions were cultured directly on blood agar. The remaining solution was cultured on blood agar after sterile filtration. The number of colony forming units (CFUs) was counted and the microorganisms were identified.

          Results: More than half of examined ECG lead wires (n=232; 51.4%) were contaminated with >30 CFUs/mL sample of bacteria or with risk pathogens. Gram-positive bacteria were the most frequently isolated organisms; particularly, coagulase negative staphylococci (96%) and aerobic spore forming bacteria (71.2%). Compared to ICUs, PACU had significantly lower proportion of contaminated ECG lead wires (p<0.05). The proportion of contaminated ECG lead wires, as well as mean number of cfus per ECG lead wire, was also significantly lower among multi-wire ECG leads compared to single-wire ECG leads.

          Conclusions: Manually cleaned ECG lead wires may serve as a vector for transmission of nosocomial pathogens. The current reprocessing technique for ECG lead wires needs to be improved.

          Translated abstract

          Hintergrund: In verschiedenen Studien konnte eine Kontamination unkritischer Medizinprodukte mit Pathogenen einschließlich multiresistenten Erregern nachgewiesen werden, die eine potentielle Quelle Health-Care assoziierter Infektionen darstellen. Ein derartiges unkritisches Medizinprodukt ist das EKG-Gerät. Da es z.B. auf der Intensivtherapiestation in Kontakt zur Haut des Patienten kommt und dadurch Pathogene unter kritischen Bedingungen bzw. im Rahmen invasiver Eingriffe Infektionen auslösen können, muss dieses Risiko ausgeschaltet werden.

          Zielsetzung: In der Studie sollte die mikrobielle Kontamination manuell aufbereiteter EKG-Anschlussklemmen auf Intensivtherapiestationen untersucht werden.

          Methode: Auf vier Intensivtherapieeinheiten (ITS) und einer Aufwacheinheit (PACU) wurden 408 bzw. 43 manuell aufbereitete EKG-Anschlussklemmen von 93 bettseitigen bzw. von 5 transportablen EKG-Geräten auf bakterielle und fungielle Kontamination untersucht. Nach 30 s Ausschütteln in 0,89%-iger NaCl-Lösung mit Zusatz eines Neutralisators wurden die Flüssigkeit direkt und zusätzlich nach Sterilfiltration auf Blutagar kultiviert, die Anzahl Kolonie bildender Einheiten (KbE) ermittelt und die Erreger differenziert.

          Ergebnisse: Mehr als die Hälfte der Anschlussklemmen (51,4%) war mit ≥30 KbE/ ml oder mit kritischen Pathogenen kontaminiert. Am häufigsten wurden Gram-positive Bakterien nachgewiesen, besonders Coagulase negative Staphylokokken (96%) and aerobe Sporenbildner (71,2%). Verglichen mit den ITS war der Anteil kontaminierter Anschlussklemmen auf der PACU signifikant geringer (p<0.05). Der Anteil kontaminierter Anschlussklemmen und die Höhe der Kontamination war signifikant geringer bei Mehrweganschlussklemmen im Vergleich zu single-use Anschlussklemmen.

          Schlussfolgerung: Manuell aufbereitete EKG-Anschlussklemmen sind ein Reservoir für nosokomiale Pathogene. In Auswertung der Befunde wurde die manuelle Aufbereitung durch eine maschinelle Aufbereitung ersetzt.

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          Author and article information

          Journal
          GMS Hyg Infect Control
          GMS Hyg Infect Control
          GMS Hyg Infect Control
          GMS hygiene and infection control
          German Medical Science GMS Publishing House
          2196-5226
          29 April 2013
          2013
          : 8
          : 1
          : Doc07
          Affiliations
          [1 ]Hospital Management Graduate Program, Gadjah Mada University, Yogyakarta, Indonesia
          [2 ]Institute of Hygiene and Environmental Medicine, University Medicine, Greifswald, Germany
          Author notes
          *To whom correspondence should be addressed: Trisasi Lestari, Hospital Management Graduate Program, Gadjah Mada University, Yogyakarta, Farmako, Sekip Utara, Yogyakarta, 55281, Indonesia, Phone: +62-274-581679, Fax: +62-274-551408, E-mail: trisasilestari@ 123456gmail.com
          Article
          dgkh000207 Doc07 urn:nbn:de:0183-dgkh0002073
          10.3205/dgkh000207
          3746603
          23967393
          1eef70a4-9a05-4c78-b755-021ce618375b
          Copyright © 2013 Lestari et al.

          This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License ( http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/). You are free to copy, distribute and transmit the work, provided the original author and source are credited.

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          ecg lead wire,microbial contamination,icu,pacu
          ecg lead wire, microbial contamination, icu, pacu

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