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      Differenzierung von Angststörungen im Elternurteil: Untersuchung anhand des Fragebogens für Angst- und Zwangsstörungen (FBB-ANZ) Translated title: Discrimination of anxiety disorders by parent ratings: A study based on the Questionnaire for Anxiety and Obsessive-Compulsive Disorders (FBB-ANZ)

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          Abstract

          Zusammenfassung. Im Rahmen der Abklärung des Verdachts einer Angststörung kommen in der klinischen Praxis regelmäßig Screeningfragebögen für Eltern zum Einsatz, die teilweise auch unterschiedliche Angststörungen erfassen. Im klinischen Kontext ist die valide Abgrenzung von Angststörungen zu anderen psychischen Störung sowie die differenzialdiagnostische Abklärung spezifischer Angststörungen relevant. Das Ziel der vorliegenden Studie ist die Untersuchung der Validität eines Screenings durch den Fremdbeurteilungsbogen für Angst- und Zwangsstörungen (FBB-ANZ) hinsichtlich unterschiedlicher Angststörungen. Überprüft wurde die Diskriminationsfähigkeit von (1) Angststörungen und anderen kinder- und jugendpsychiatrischen Störungen und (2) verschiedenen Angststörungen mittels ROC-Analysen (Receiver Operating Characteristics). Der FBB-ANZ wurde von 972 Eltern von 4;00–11;11-jährigen Kindern und 12;00–17;11-jährigen Jugendlichen mit Angststörungen oder depressiven Episoden oder externalisierenden Störungen ausgefüllt. Die Diskriminationsfähigkeit von Angststörungen und externalisierenden Störungen bei Kindern (AUC [Area Under the Curve] = .72) und Jugendlichen (AUC = .76) sowie von Angststörungen und depressiven Episoden im Kindesalter (AUC = .77) war moderat. Eine gute Unterscheidung verschiedener Angststörungen bei Angstpatient_innen war nur hinsichtlich der emotionalen Störung mit Trennungsangst bei Kindern (AUC = .84) und Jugendlichen (AUC = .87) gegeben. Die Ergebnisse deuten auf einen eingeschränkten diagnostischen Nutzen des Screeningurteils der Eltern zur Unterscheidung verschiedener Angststörungen im Kindes- und Jugendalter hin. Mögliche Erklärungsansätze für die vorliegenden Ergebnisse werden kritisch diskutiert.

          Discrimination of anxiety disorders by parent ratings: A study based on the Questionnaire for Anxiety and Obsessive-Compulsive Disorders (FBB-ANZ)

          Abstract. Parent ratings are often used for screening during the diagnostic evaluation of anxiety disorders. Clinically, it is important to correctly differentiate between anxiety and other psychiatric disorders and to distinguish specific anxiety disorders. The present study examined the validity of the screening results obtained by the Parent Questionnaire for Anxiety and Obsessive-Compulsive Disorders (FBB-ANZ). We examined whether the FBB-ANZ discriminated (1) anxiety and other psychiatric disorders and (2) specific anxiety disorders in children and adolescents using ROC analyses. 972 parents of 4;00–11;11-year-old children and 12;00–17;11-year-old adolescents with anxiety disorders, depressive episodes, or externalizing disorders completed the FBB-ANZ. Discrimination of anxiety disorders and externalizing disorders in children (AUC = .72) and adolescents (AUC = .76) as well as depressive episodes in children (AUC = .77) was moderate. Good discrimination of different anxiety disorders was found only for separation anxiety in children (AUC = .84) and adolescents (AUC = .87). The results indicate the limited diagnostic benefit of parent ratings for discriminating different anxiety disorders in children and adolescents. Potential explanations for the results are critically discussed.

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          Manual for the Child Behavior Checklist/4-18 and 1991 Profile

          The Child Behavior Checklist for ages 4-18 is designed to record children's competencies and problems as reported by their parents or parent surrogates. It can be self-administered or administered by an interviewer. The 20 competence items obtain parents' reports of the amount and quality of their child's participation in sports, hobbies, games, activities, jobs and chores, and friendships; how well the child gets along with others and plays and works alone; and school functioning. Each of the 118 specific problem items and two open-ended problem items are scored on a 3-step response scale. The Checklist is intended as only one component of many, including teacher reports, standardized tests, physical assessment and direct assessment of the child. Reliability and validity are discussed.
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            Social withdrawal in childhood.

            Socially withdrawn children frequently refrain from social activities in the presence of peers. The lack of social interaction in childhood may result from a variety of causes, including social fear and anxiety or a preference for solitude. From early childhood through to adolescence, socially withdrawn children are concurrently and predictively at risk for a wide range of negative adjustment outcomes, including socio-emotional difficulties (e.g., anxiety, low self-esteem, depressive symptoms, and internalizing problems), peer difficulties (e.g., rejection, victimization, poor friendship quality), and school difficulties (e.g., poor-quality teacher-child relationships, academic difficulties, school avoidance). The goals of the current review are to (a) provide some definitional, theoretical, and methodological clarity to the complex array of terms and constructs previously employed in the study of social withdrawal; (b) examine the predictors, correlates, and consequences of child and early-adolescent social withdrawal; and (c) present a developmental framework describing pathways to and from social withdrawal in childhood.
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              Social withdrawal in childhood

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                Author and article information

                Contributors
                Journal
                kij
                Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie
                Hogrefe AG, Bern
                1422-4917
                1664-2880
                09. April 2021
                17. May 2021
                : 43
                : 3
                : 201-212
                Affiliations
                [ 1 ]Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, Klinikum der Goethe-Universität, Frankfurt am Main
                Author notes
                Andreas M. Mühlherr M.Sc., Klinikum der Goethe-Universität, Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, Deutschordenstr. 50, 60528 Frankfurt am Main, Deutschland, E-Mail andreasmichael.muehlherr@ 123456kgu.de
                Historie
                Article
                kij_43_3_201
                10.1024/1422-4917/a000795
                794f8dc8-fb0f-4af6-bf40-76b504f608e1
                Veröffentlicht als Hogrefe OpenMind-Artikel unter der Lizenz CC BY 4.0 ( http://creativecommons.org/licenses/by/4.0)

                Veröffentlicht als Hogrefe OpenMind-Artikel unter der Lizenz CC BY 4.0 ( http://creativecommons.org/licenses/by/4.0)

                History
                : 11. Januar 2021
                : 14. Februar 2021
                Categories
                Originalarbeit

                Pediatrics,Psychology,Family & Child studies,Development studies,Clinical Psychology & Psychiatry
                children and adolescents,Elternurteil,screening questionnaire,Screeningfragebogen,Kindes- und Jugendalter,anxiety disorders,ROC-Analysen,Angststörungen,ROC analyses,parent rating

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