Meningokokkenerkrankungen sind selten, führen jedoch zu einer hohen Morbidität und Mortalität. Das Risiko, sich erneut mit einem anderen oder dem gleichen Serotyp zu infizieren, ist nach durchgemachter Infektion und bei bestimmten Vorerkrankungen wie Komplementdefekten deutlich erhöht.
Die Kommission hält folgendes Vorgehen für sinnvoll:
Kinder und Jugendliche ohne vollständigen Meningokokkenimpfstatus sollten unmittelbar nach Ausheilung einer invasiven Meningokokkenerkrankung eine Impfung mit 4CMenB (Bexero®, Trumenba®) und/oder eine Impfung gegen die Serogruppen A, C, W und Y (Menveo®, Nimenrix®, MenQuadfi®) nach Vorgabe der Fachinformationen erhalten. Ein vorheriges isoliertes Screening auf Komplementdefekte ist für die Impfentscheidung bei diesen Patienten nicht erforderlich.
Invasive meningococcal diseases are rare but lead to a high morbidity and mortality in the patients. The risk of becoming infected again with a different or the same serotype is significantly increased after an infection has gone through and in the case of certain previous illnesses such as complement defects.
The Committee for Infectious Diseases and Vaccinations of the German Academy for Pediatrics and Adolescent Health proposes the following approach for prevention of recurrent invasive meningococcal infections:
Children and adolescents without a complete meningococcal vaccination status should be vaccinated with 4CMenB (Bexero®, Trumenba®) and/or vaccinated against serogroups A, C, W and Y (Menveo®, Nimenrix®, MenQuadfi®) immediately after healing of an invasive meningococcal disease according to the specification of the information for healthcare professionals. Prior isolated screening for complement deficiencies is not necessary for the vaccination decision in these patients.