The spontaneous breathing trial (SBT) is a well-established diagnostic test for predicting extubation failure in intubated intensive care unit (ICU) patients. However, the SBT has not been evaluated in a specific cohort of tracheostomized patients in whom weaning is prolonged and ultimately unsuccessful.
The aim of the trial was to investigate the relevance of SBT failure criteria in chronic respiratory failure subjects undergoing long-term invasive home mechanical ventilation following tracheostomy and weaning failure.
Measurement of all established failure criteria including pneumotachygraphical assessment of the rapid shallow breathing index (RSBI) took place during an SBT. The decision to continue spontaneous breathing was based on failure criteria as well as the subjective willingness of the patient.
Fifteen subjects with a median age of 58 years (interquartile range [IQR] 44–74) were studied; 10 with COPD, 4 with neuromuscular diseases and 1 with both. Twelve subjects met the SBT failure criteria within 30 min, but one third of these subjects were still able to continue with spontaneous breathing. In contrast, 3 subjects could not be weaned despite the SBT being successful. An increased RSBI was the most frequently observed SBT failure criterion (57% of all SBT). However, the SBT varied substantially in individual subjects who were able to sustain spontaneous breathing, despite having reached the cut-off for SBT failure.
Der Spontanatemversuch („spontaneous breathing trial“, SBT) ist ein etablierter Test, um ein Extubationsversagen bei intubierten Patienten auf der Intensivstation vorauszusagen. Bei tracheotomierten Patienten im prolongierten und schließlich erfolglosen Weaning wurde er bislang jedoch noch nicht systematisch untersucht.
Ziel der Studie war es, die Relevanz der definierten SBT-Abbruchkriterien bei tracheotomierten Patienten mit chronischer respiratorischer Insuffizienz und außerklinischer invasiver Langzeitbeatmung nach Weaningversagen zu untersuchen.
Alle etablierten SBT-Abbruchkriterien inklusive pneumotachographischer Messungen des Rapid Shallow Breathing Index (RSBI) wurden während eines SBT systematisch gemessen. Die Entscheidung, den Spontanatemversuch fortzuführen, wurde anhand der Abbruchkriterien und des subjektiven Wunsches des Patienten getroffen.
In die Studie wurden 15 Patienten mit einem medianen Alter von 58 Jahren (Interquartilsabstand, IQR: 44–74) einbezogen (COPD: 10 Patienten, neuromuskulären Erkrankungen: 4 Patienten, beide Erkrankungen: 1 Patient). Bei 12 Patienten wurde innerhalb von 30 min ein Abbruchkriterium erreicht, dennoch konnte ein Drittel dieser Patienten die Spontanatmung fortführen. Jedoch konnten 3 dieser Patienten nicht von der Beatmung entwöhnt werden, obwohl der SBT erfolgreich war. Ein erhöhter RSBI war das am häufigsten erreichte Abbruchkriterium (in 57 % aller SBT). Bei den Patienten, welche die Spontanatmung trotz Erreichen eines SBT-Abbruchkriteriums fortsetzen konnten, variierte der weitere Verlauf des SBT erheblich.