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      Traditional Gymnastic Exercises for the Pelvic Floor Often Lead to Bladder Neck Descent – a Study Using Perineal Ultrasound Translated title: Traditionelle Beckenbodengymnastik führt häufig zum Blasenhalsdeszensus – eine Untersuchung mit perinealem Ultraschall

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          Abstract

          Background

          The aims of physiotherapy in stress incontinent women are to improve pelvic floor function and the continence mechanism including bladder neck support and urethral closure pressure. In Germany, traditional conservative treatment often includes gymnastic exercises with unclear effects on the bladder neck. The aim of this study was to sonographically assess bladder neck movements during selected exercises.

          Methods

          Fifteen healthy, continent women without previous vaginal births, who were able to voluntarily contract their pelvic floor muscels performed the shoulder bridge, the abdominal press, tiptoe and the Pilates clam exercises. The first set was performed without any additional instructions. During the second set directions were given to activate the pelvic floor before beginning each exercise and to maintain the contraction throughout the exercise. Bladder neck movement was measured on perineal ultrasound using a validated method with the pubic symphysis as a reference point.

          Results

          The median age of participants was 32 years, median BMI was 23. Eight women were nulliparous and seven had given birth to 1 – 2 children via caesarean section. When exercises were performed without voluntary pelvic floor contraction the bladder neck descended on average between 2.3 and 4.4 mm, and with pelvic floor contraction prior to the exercise only between 0.5 and 2.1 mm (p > 0.05 except for abdominal press p = 0.007). The Pilates clam exercise and toe stand stabilised the bladder neck most effectively.

          Discussion

          Bladder neck descent often occurs during pelvic floor gymnastic exercises as traditionally performed in Germany, and a voluntary pelvic floor contraction during the exercises does not necessarily prevent this.

          Zusammenfassung

          Hintergrund Das Ziel der physiotherapeutischen Behandlung der Belastungsinkontinenz ist die Verbesserung der Beckenbodenmuskulatur und damit des Kontinenzmechanismus, deren Hauptfaktoren die Blasenhalsstabilität und der urethrale Verschlussdruck sind. Die Beckenbodengymnastik in Deutschland beinhaltet häufig unspezifische gymnastische Übungen, deren Wirkungen auf Beckenboden und Blasenhals nicht geklärt sind. Das Ziel dieser Studie ist es, perineal-sonografisch zu untersuchen, welche Auswirkungen ausgewählte Beckenbodenübungen auf die Blasenhalsposition haben.

          Methoden Fünfzehn gesunde kontinente Frauen ohne vaginale Geburten, die den Beckenboden willkürlich anspannen konnten, führten Schulterbrücke, Bauchpresse, Zehenspitzenstand und Pilates-Muschelübung aus. Eine 1. Übungsserie erfolgte ohne Hinweise zum Beckenboden, die 2. mit Anleitung zur Beckenbodenkontraktion vor und während der Übung. Mittels perinealem Ultraschall wurden die Blasenhalsbewegungen mit einem validierten Verfahren mit der Symphyse als Referenzpunkt ausgemessen.

          Ergebnisse Die Frauen waren im Median 32 Jahre alt und hatten einen medianen BMI von 23. Acht Frauen waren nullipar, 7 hatten 1 – 2 Kinder via Sectio caesarea geboren. Während der Übungen ohne willkürliche Beckenbodenkontraktion deszendierte der Blasenhals im Mittel zwischen 2,3 und 4,4 mm; mit Beckenbodenkontraktion vor der Übung nur zwischen 0,5 und 2,1 mm (p > 0,05 bis auf Bauchpresse p = 0,007). Die Pilates-Muschelübung und der Zehenspitzenstand stabilisierten den Blasenhals am besten.

          Diskussion Bei Übungen der traditionellen deutschen Beckenbodengymnastik deszendiert der Blasenhals häufig und kann nicht immer durch eine willkürliche Beckenbodenkontraktion vor der Übung stabilisiert werden.

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          Author and article information

          Journal
          Geburtshilfe Frauenheilkd
          Geburtshilfe Frauenheilkd
          10.1055/s-00000020
          Geburtshilfe und Frauenheilkunde
          Georg Thieme Verlag KG (Stuttgart · New York )
          0016-5751
          1438-8804
          July 2017
          24 May 2017
          : 77
          : 7
          : 765-770
          Affiliations
          Campus Benjamin Franklin, Abt. für Gynäkologie, Beckenbodenzentrum Charité, Berlin, Germany
          Author notes
          Correspondence/Korrespondenzadresse PD Dr. med. Kaven Baeßler Campus Benjamin Franklin Abt. für Gynäkologie, Beckenbodenzentrum Charité Hindenburgdamm 30 12203 Berlin Germany kaven.baessler@ 123456charite.de
          Article
          PMC5514018 PMC5514018 5514018 2933325
          10.1055/s-0043-103460
          5514018
          28757655
          db43dc84-2821-4c47-880c-02b4c762291a
          © Thieme Medical Publishers
          History
          : 30 November 2016
          : 07 February 2017
          : 10 February 2017
          Categories
          GebFra Science
          Original Article/Originalarbeit

          Beckenbodenkontraktion,pelvic floor training,pelvic floor rehabilitation,bladder neck,perineal ultrasound,pelvic floor contraction,Beckenbodengymnastik,Beckenbodenrehabilitation,Blasenhals,perinealer Ultraschall

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