28
views
0
recommends
+1 Recommend
1 collections
    0
    shares

      Call for Papers: Supportive Care - Essential for Modern Oncology

      Submit here before December 31, 2024

      About Oncology Research and Treatment: 2.0 Impact Factor I 3.2 CiteScore I 0.521 Scimago Journal & Country Rank (SJR)

      • Record: found
      • Abstract: found
      • Article: found

      Axitinib plus Immuncheckpoint-Inhibitor: evidenz- und expertenbasierte Konsensusempfehlungen für die Behandlungsoptimierung und das Management von therapieassoziierten Nebenwirkungen

      other

      Read this article at

      ScienceOpenPublisher
      Bookmark
          There is no author summary for this article yet. Authors can add summaries to their articles on ScienceOpen to make them more accessible to a non-specialist audience.

          Abstract

          Die kürzlich erfolgte Zulassung der Kombinationstherapien von Axitinib mit den Immuncheckpoint-Inhibitoren (ICI) Pembrolizumab oder Avelumab zur First-Line-Therapie des fortgeschrittenen Nierenzellkarzinoms macht Handlungsempfehlungen zur Differenzierung zwischen immunbezogenen Nebenwirkungen (adverse events, AEs), die durch ICI verursacht werden, und Axitinib-bezogenen AEs erforderlich, um die Therapie mit Axitinib-ICI-Kombinationen zu optimieren. Die hier vorgestellten Empfehlungen basieren auf einer systematischen kritischen Überprüfung der veröffentlichten Evidenzlage und einer Diskussion unter Experten auf diesem Gebiet sowie einer Umfrage mit dem Ziel, einen Expertenkonsens über spezifische Maßnahmen für das Therapiemanagement mit den Kombinationstherapien von Axitinib/Avelumab und Axitinib/Pembrolizumab zu erhalten. Die Experten identifizierten AE-Bereiche, bei denen ein spezielles Management während der Behandlung mit Axitinib-ICI-Kombinationstherapien notwendig ist und die von den aktuellen Empfehlungen nicht abgedeckt werden. Nebenwirkungen, die ein solches spezialisiertes Management erfordern, sind Diarrhoe, Lebertoxizität, Fatigue und kardiovaskuläre AEs. Die Triage zwischen immunsuppressiven und supportiven Maßnahmen ist ein zentrales Element des Therapiemanagements. Dieser neuartige Therapieansatz erfordert ein klinisches Monitoring und Erfahrungen mit beiden Wirkstoffklassen. In der vorliegenden Arbeit liegt der Schwerpunkt auf AEs, die Überschneidungen zwischen der Axitinib- und der ICI-Therapie aufweisen. Unsere Empfehlungen beziehen sich auf das Management von AEs, die unter der Behandlung mit Axitinib-ICI-Kombinationen auftreten, und haben zum Ziel, die Sicherheit dieser Therapien zu verbessern.

          Related collections

          Most cited references30

          • Record: found
          • Abstract: not found
          • Article: not found

          Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement.

            Bookmark
            • Record: found
            • Abstract: found
            • Article: not found

            Nivolumab versus Everolimus in Advanced Renal-Cell Carcinoma.

            Nivolumab, a programmed death 1 (PD-1) checkpoint inhibitor, was associated with encouraging overall survival in uncontrolled studies involving previously treated patients with advanced renal-cell carcinoma. This randomized, open-label, phase 3 study compared nivolumab with everolimus in patients with renal-cell carcinoma who had received previous treatment.
              Bookmark
              • Record: found
              • Abstract: found
              • Article: not found

              Pembrolizumab plus Axitinib versus Sunitinib for Advanced Renal-Cell Carcinoma

              The combination of pembrolizumab and axitinib showed antitumor activity in a phase 1b trial involving patients with previously untreated advanced renal-cell carcinoma. Whether pembrolizumab plus axitinib would result in better outcomes than sunitinib in such patients was unclear.
                Bookmark

                Author and article information

                Journal
                KKO
                10.1159/issn.2296-5416
                Karger Kompass Onkologie
                S. Karger AG
                2296-5416
                2296-5386
                2020
                December 2020
                30 November 2020
                : 7
                : 4
                : 180-189
                Affiliations
                [_a] aInterdisziplinäre Urogenitale Onkologie, Westdeutsches Tumorzentrum Essen, Klinik für Urologie und Klinik für Internistische Onkologie, Universitätsklinik Essen, Essen, Deutschland
                [_b] bMemorial Sloan Kettering Cancer Center, New York, New York, USA
                [_c] cCleveland Clinic Taussig Cancer Institute, Cleveland, Ohio, USA
                [_d] dBarts Cancer Institute, Queen Mary University of London, London, United Kingdom
                [_e] eGustave Roussy Institute, Université Paris Saclay, Villejuif, Frankreich
                [_f] fInternational Kidney Cancer Coalition, Duivendrecht, Niederlande
                [_g] gThe University of Texas MD Anderson Cancer Center, Houston, Texas, USA
                Author notes
                *Viktor Grünwald, Interdisziplinäre Urogenitale Onkologie, Westdeutsches Tumorzentrum Essen, Klinik für Urologie und Klinik für Internistische Onkologie, Universitätsklinik Essen, Hufelandstraße 55, 45147 Essen, viktor.gruenwald@uk-essen.de
                Author information
                https://orcid.org/0000-0001-9133-2008
                Article
                513091 Kompass Onkol 2020;7:180–188
                10.1159/000513091
                99990b74-6767-46e0-90e5-269e782e29eb
                © 2020 S. Karger GmbH, Freiburg © 2020 S. Karger GmbH, Freiburg

                Copyright: All rights reserved. No part of this publication may be translated into other languages, reproduced or utilized in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording, microcopying, or by any information storage and retrieval system, without permission in writing from the publisher. Drug Dosage: The authors and the publisher have exerted every effort to ensure that drug selection and dosage set forth in this text are in accord with current recommendations and practice at the time of publication. However, in view of ongoing research, changes in government regulations, and the constant flow of information relating to drug therapy and drug reactions, the reader is urged to check the package insert for each drug for any changes in indications and dosage and for added warnings and precautions. This is particularly important when the recommended agent is a new and/or infrequently employed drug. Disclaimer: The statements, opinions and data contained in this publication are solely those of the individual authors and contributors and not of the publishers and the editor(s). The appearance of advertisements or/and product references in the publication is not a warranty, endorsement, or approval of the products or services advertised or of their effectiveness, quality or safety. The publisher and the editor(s) disclaim responsibility for any injury to persons or property resulting from any ideas, methods, instructions or products referred to in the content or advertisements.

                History
                Page count
                Figures: 4, Pages: 10
                Categories
                Übersichtsarbeit

                Oncology & Radiotherapy,Pathology,Surgery,Obstetrics & Gynecology,Pharmacology & Pharmaceutical medicine,Hematology
                Nierenkrebs,Nierenzellkarzinom

                Comments

                Comment on this article